Gaat het goed in Hengelo? Nee dus. De economische waarde van de winkelpanden in Hengelo is met 45 miljoen euro gedaald. Dit verklaarde voorzitter Henk Dassen van de Stichting Centrummanagement Hengelo (SCH) op een bijeenkomst van de gemeenteraad van Hengelo over de toekomst van de binnenstad. Mark Pijlman van Bureau Seinpost die de winkeliers helpt bij de ontwikkeling van een nieuwe aanpak voor de binnenstad, voegt daaraan toe dat 22% van het winkeloppervlak leeg staat. Dit is tweemaal hoog als het landelijk gemiddelde. Bovendien is er verborgen leegstand. Veel winkels kampen met een te lage omzet in relatie tot hun winkeloppervlak.
Nieuw is dat de binnenstadondernemers het heft in eigen hand nemen. De grote vraag is of de gemeenteraad hun aanbevelingen gaat opvolgen. De ondernemers willen een streep zetten door het project Lange Wemen. Hier moet een nieuw koopcentrum komen, maar de belangstelling van winkelbedrijven is minimaal. Er is al te veel winkeloppervlak in Hengelo. De grond (bekend als het ‘Gat van Bron’) ligt al jaren braak na de voortijdige sloop van het toenmalige stadskantoor. De vraag is ‘hoe nu verder?’
De ondernemers en hun deskundigen (professor Cor Molenaar en de medewerkers van Bureau Seinpost) willen naar een compacte binnenstad met kleinere winkels. Globaal in het gebied Enschedestraat, Nieuwstraat, Markt en Brinkstraat. De overige straten zorgen voor de toeloop naar het kernwinkelgebied. Zij kenmerken zich door een eigen milieu en sfeer. In de toeloopstraten worden nieuwe (zakelijke) functies gevestigd naast het wonen. Cor Molenaar riep de winkeliers op vandaag al te beginnen met de nieuwe strategie. De marketing kan vrijwel direct van start. Nieuwbouw en verhuizen is een zaak van langere adem.
Nieuwe strategie
Kern van zijn strategie is dat Molenaar mensen wil binden aan de stad. Met tal initiatieven en acties zal de loyaliteit van de consument met de binnenstad worden versterkt. De smart phone speelt daarbij een sleutelrol. Het voorstel is dat de winkeliers enkele procenten van hun omzet reserveren voor tegemoetkomingen en cadeaus aan hun klanten. Meer dan 20 euro uitgegeven? Dan heeft U dezelfde dag nog recht op koffie en gebak in een van de etablissementen in de stad. Het is maar een voorbeeld. Zo zijn er talloze manieren om de consument naar de binnenstad te trekken. Denk aan gratis parkeren, automatisch sparen voor gratis aankopen, het verkrijgen kortingen en aanbiedingen via de smart phone en het belonen van herhaald bezoek aan de lokale winkels.
Op dit moment is het internet nog de grote concurrent. Online aankopen is makkelijk, probleemloos en niet meer weg te denken. Dat is zoals het is. De binnenstad biedt echter gezelligheid, rondsnuffelen, kijken, kopen, hapjes eten en laat de bezoekers door de alle seizoenen heen de geneugten van het terrasleven ervaren. Het “hedonistisch” winkelen noemt Molenaar dat. Hengelo is daarvan nu ver verwijderd, maar de stad kan op dit gebied een grote voorsprong nemen op het internet. De winkeliers kunnen met een nieuw type winkelen het internet verslaan. De winkeliers lijken bereid om in hun toekomst te gaan investeren. Zijn de politici in Hengelo dat ook?
Gemeenteraad aan zet
De gemeenteraad is nu aan zet. Er wordt positief gereageerd op de inbreng van de ondernemers en hun deskundigen. Maar gaat het zoden aan de dijk zetten? Zeker is dat het de gemeente geld gaat kosten om de beleving van de stad te verbeteren (bijvoorbeeld zorgen voor een veel betere belichting). Ook zijn tal van bouwkundige aanpassingen nodig. Geld is er niet, dus er zullen bezuinigingen tegenover moeten staan. Bovendien is het niet makkelijk zijn om een streep te halen door oude plannen en opvattingen, waaraan circa 8 jaar is gewerkt. De traditionele partijen die het college van B&W vormen (SP-CDA-D66-PvdA) zullen het nog moeilijk krijgen.
Doet de raad het niet of in onvoldoende mate, dan zal het centrum van de stad binnen luttele jaren een andere gedaante aannemen. Alleen Winkels voor de dagelijkse boodschappen blijven over. De overige zaken zullen grotendeels verdwijnen en plaatsmaken voor woningen en kantoren. Ook dit is een mogelijkheid waarvoor gekozen kan worden. Voor echte winkelen zullen de inwoners in dat geval hun heil elders moeten zoeken. Als de Hengelose politici hun binnenstad willen behouden, zullen zij zich snel opnieuw moeten uitvinden. De winkeliers wijzen hen de richting.
Reacties 1
Oude wijn in nieuwe zakken !!!
Weet u nog dat NederlandBovenWater in Hengelo was , een tour met koetsen langs de leegstand!
Toen waarschuwde Peter van Rooy al voor het PLOFKIP verhaal in Hengelo, alleen toen zaten de meesten met de kop in het zand ,waar men nu de zure vruchten van kan plukken.
Niet alleen het centrum kraakt kijk naar zuid , was dat ook niet Bron !!
Hengelo pas op voor verpaupering ,bezint voor men begint !!!
Succes
Geef een reactie