De Boekelosebrug in Hengelo over het Twentekanaal is niet veilig voor voertuigen met een asdruk hoger dan 8,6 ton. Dat blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat. Toch mogen voertuigen met een asdruk tot 10 ton ongehinderd passeren. Ook is er geen maximum gesteld aan de totaallast van de brug. Die bedraagt 38 ton. Vrachtwagenchauffeurs moeten dus oppassen, maar ze worden niet gewaarschuwd. Gemeenteraadslid Leo Janssen (Pro Hengelo) stelde schriftelijke vragen over de veiligheid van de bruggen over het Twentekanaal. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat bleek dat tal van bruggen in Twente onvoldoende veilig zijn. Ook met de Boekelosebrug is dus het nodige aan de hand. Rijkswaterstaat heeft de gemeente geïnformeerd en wil maatregelen.
De gemeente Hengelo zegt de conclusie van het onderzoek te delen. Het plan is om de brug in de toekomst te vervangen. Daar wacht de gemeente liever op en ze vragen aan Rijkswaterstaat of dat goed is. Er komt namelijk een nieuwe weg vanaf Hart van Zuid naar de A35, inclusief brug. Met die aansluiting is echter iets aan de hand. Wethouder Jan Bron (PvdA) maakte over de aanleg een deal met Enschede en Regio Twente. Zonder dit aan de gemeenteraad bekend te maken. De deal is dat Enschede een aansluiting krijgt op de A1 via Hengeloos grondgebied, plus een aftakking naar Vliegveld Twente (de zogenaamde Noorderval) en Hengelo krijgt de vurig gewenste aansluiting van Hart van Zuid op de A35, inclusief een nieuwe brug over het Twentekanaal. De gemeenteraad van Hengelo hikt aan tegen de gevolgen voor het milieu. De Noorderval gaat dwars door natuurgebied en roept veel tegenstand op. De raad vraagt om een onderzoek naar ontsluiting van het vliegveld via afslag 33 van de A1. Daarmee wordt de natuur enorm gespaard. In die discussie moest wethouder Bron erkennen dat hij zich heeft vastgelegd op de aanleg van de Noorderval. De gemeenteraad liet zich hierdoor echter niet afschrikken. Zullen Enschede en Regio Twente hun toezegging gestand doen als de geheime deal van wethouder Bron niet doorgaat? Wie het weet mag het zeggen. Zo stapelen de problemen zich op. Hier op de lekenredactie zeggen we: ‘f’irst things first’. Talm niet. Sluit de brug af voor verkeer dat de draaglast overschrijdt. Een paar verbodsborden zijn zo geplaatst. Of er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan? B&W besteden hier geen woord aan in hun antwoord aan Leo Janssen.
Reacties 1
Waarschijnlijk hebben ze deze brug na de oorlog over het kanaal gelegd alseen soort nood oplossing en nooit aangepast.Was ook zo met het oude treinviaduct over de Enschedestraat.In sommige opzichten is Twente nog steeds een ontwikkelingsgebied.
Geef een reactie