Column door Frank Peters
Uit een onderzoek van onderzoeksbureau LFO blijkt dat het vertrouwen van de Duitse ondernemers voor de vierde maand op rij is toegenomen. Zowel het oordeel over de huidige omstandigheden als de verwachting voor de toekomst verbeteren sterk.
Als je vertrouwen wilt, moet je het ook uitdragen. Daar gaat het in Nederland mis. In de krant, op tv en radio, overal wordt negatief gesproken. Analisten en specialisten praten de burger regelrecht de crisis in. Mensen hebben geen vertrouwen meer in de regering, in de banken en ze zien de rijken alleen maar rijker worden.
Ik zeg niet dat de burger voor gelogen moet worden (wellicht gebeurt dat al veelvuldig) maar je kunt ook de positieve kanten benadrukken. Denken in nieuwe kansen in plaats van problemen. Denk “out of the box”, buiten de grenzen. Door positief te zijn maak je anderen ook positief. Het klinkt misschien raar, maar ik denk echt dat het zo werkt.
Kijk naar de Drienerstraat in Hengelo. Een paar jaar geleden was dit een straatje waar de gemeente bij wijze van spreken niet vaker dan 2xr per jaar het onkruid weghaalde.
En nu? Het is een straatje dat zo goed als geen leegstand heeft. Het is een straatje waar ondernemers zitten die positief zijn in deze mindere tijden. Is dit straatje dan immuun voor de crisis of ligt het aan andere factoren?
De ondernemers uit de Drienerstraat zijn positieve denkers. Elke dag komen er opwekkende geluiden uit de Drienerstraat. De ondernemers doen veelvuldig aan marketing via de nieuwe media zoals Twitter en Facebook, zie twitter en facebook.
Een pandeigenaar uit de Drienerstraat heeft voor enkele huurders een vriendelijke huurprijs afgesproken. Hij heeft zijn pand vol en de ondernemer heeft de eerste tijd lagere lasten, zodat hij een buffer op kan bouwen en/of kan investeren.
Ook de gemeente kan hier een lesje uit leren. Stimuleer ondernemen in Hengelo, wees flexibel met de huren in tijd van crisis, geef ondernemers de kans om flexibel met de winkelruimte om te gaan. Biedt startende ondernemers wat rek in de financiën en probeer onnodige regels en kosten drastisch te verminderen. Vooral dat laatste is een doorn in het oog van de ondernemers.
Als gemeente positieve signalen geeft naar de ondernemers, komt dat dubbel en dwars terug.
Reacties 1
De spijker op z’n kop weer Frank!
Geef een reactie