ADT (Airport Development Twente) heeft bekend gemaakt hoe groot de geluidsoverlast is na heropening van Vliegveld Twente. Wilt U weten hoeveel dat is? Zet dan uw stofzuiger aan en ga er naast zitten. U hoort 72 DB en dat is precies wat een overvliegende Boeing 737 in Hengelo aan geluid produceert. In Oldenzaal (Berghuizen Zuid) en de Lutte is de herrie aanmerkelijk groter. Zet U in dat geval ook de koffiemolen aan. Belangrijk is uiteraard hoe vaak U met dat geluid wordt geconfronteerd. Anders gezegd: hoeveel vliegtuigen komen er per dag over uw hoofd heen? ADT is daar voor de korte termijn nogal vaag over. Ze maken slechts bekend wat hun verwachtingen zijn voor het jaar 2030.
Dat vinden U en ik natuurlijk razend interessant, maar wij willen graag weten hoe het is over over pak weg 5 jaar. Er wordt namelijk begonnen met vliegen in 2016. Het aantal vliegbewegingen in 2030 beweegt zich volgens de prognose tussen de 18 en 39 starts en landingen per dag. Dat is maximaal 39x per dag de stofzuiger aan voor enkele minuten. Vliegen ze ook in de nacht? We weten het niet. Bij elkaar gaat het om tussen de 930.000 en twee miljoen passagiers per jaar. ADT heeft deze cijfers bekend gemaakt vooruitlopend op een voorlichtingsavond voor de inwoners van Hengelo. U wilt die bijwonen? Ga dan op donderdag 21 november tussen 17.00 uur – 20.00 uur naar Lyceum De Grundel aan de Grundellaan in Hengelo.
ADT heeft ook veel informatie bekend gemaakt over de bouw van het vliegveld, de financiering, de werkgelegenheid en andere ruimtelijke plannen (woningbouw en bedrijventerreinen) waarmee men hoopt veel geld te verdienen. Alle informatie vindt U op de website van ADT. Daar staan ook mooie filmpjes over de geluidscontouren. Die zijn zeer aan te bevelen. De feitelijke geluidsoverlast in Hengelo is wat moeilijker te vinden. Die staat hier vermeld.
Met de uitnodiging aan bewoners om mee te praten over de geluidsoverlast van het vliegveld, hebben B&W van Hengelo de heropening van het vliegveld opnieuw op de politieke agenda geplaatst. U herinnert zich hoe in 2010 de fractie van ProHengelo zich verzette tegen de komst van een aangepast grootschalig vliegveld. De politieke medestanders waren schaars. Wel kwam er veel steun van de bevolking in Groot Driene. Hier op de redactie zijn we benieuwd hoe de politieke mening zich ontwikkeld heeft. Horen we iets nieuws, dan schrijven we het voor U op. Wilt U meer lezen over de komst van het vliegveld? Klik hier.
Geef een reactie