Voorkom parkeeroverlast bij nieuw stadskantoor

Voorkom parkeeroverlast bij nieuw stadskantoorVolgend jaar wordt het nieuwe stadskantoor opgeleverd. Het Lees meer

Afvaldebat kent verliezers en winnaars

Afvaldebat kent verliezers en winnaarsHet debat over het afval in Hengelo is Lees meer

B&W zet gemeenteraad mes op keel bij verkoop Vitens

B&W zet gemeenteraad mes op keel bij verkoop VitensDe gemeente Hengelo wil cashen. Het college wil Lees meer

Wethouder Elferink (CDA) mag blijven

Wethouder Elferink (CDA) mag blijvenWethouder Marcel Elferink (CDA) kan wethouder blijven. Dit Lees meer

Hengelo laat middeninkomens in de kou staan

Hengelo laat middeninkomens in de kou staanDe inkomsten van de gemeente Hengelo zijn fors Lees meer

Gaat wethouder Elferink vertrekken?

Gaat wethouder Elferink vertrekken?Wethouder Marcel Elferink (CDA) heeft het moeilijk. ProHengelo Lees meer

Zorgverzekeraar Menzis moet op zijn tellen passen

Zorgverzekeraar Menzis moet op zijn tellen passenDe ziekenhuiszorg in Hengelo kachelt achteruit. De oorzaak Lees meer

Streep door "omgekeerd inzamelen" afval

Streep door De gemeenteraad gaat een streep halen door het Lees meer

ZGT dupe beleid zorgverzekeraar

ZGT dupe beleid zorgverzekeraarTijden veranderen. Ook voor de ziekenhuizen. Vroeger werden Lees meer

Het geduld met D66 is op

Het geduld met D66 is opHet Rabo-theater (straks Schouwburg Hengelo) blijft zelfstandig. Die Lees meer

Hornbach naar de Woolder Es

20 august 2013 — Bouwbedrijf Hornbach wil zich vestigen op het Seahorseterrein in de Woolder Es. Ze hebben het terrein gekocht van de vorige eigenaar, bouwonderneming BAM. De komst van een bouwgigant als Hornbach is niet zonder gevolgen. Midden in de woonwijk komt een groot zuurstokkleurig gebouw te staan van enorme afmetingen. Misschien is het mogelijk om dat project stedenbouwkundig goed in te passen. B&W moeten daar maar eens goed naar kijken. Toch kunnen er problemen ontstaan. Hier op de redactie hebben we in een verloren uurtje een paar opmerkelijke Hornbachwetenswaardigheden op een rijtje gezet. Wist U dat de gemiddelde vestiging van Hornbach 13.000 m2 effectief winkeloppervlak heeft? Daar horen 500 parkeerplaatsen bij. Dat blijkt uit ervaring bij 8 andere vestigingen van Hornbach. Er zijn tal van rapporten over opgesteld. Wilt U er een lezen? Klik hier. Ook is uitgerekend hoeveel verkeersbewegingen een vestiging van Hornbach veroorzaakt.

Dat zijn circa 4400 verkeersbewegingen per dag. Als de winkel van 8 tot 8 open is, komt dat neer op 366 af en aan rijdende auto’s per uur of te wel ruim 6 per minuut. Een industrieterrein kan dat makkelijk aan. Maar hoe gaat dat midden in de stad? Ontstaan er geen verkeersopstoppingen? Hoe zit het met de piekuren? En wat zijn de gevolgen voor de mensen die een woonhuis hebben grenzend aan het Seahorseterrein? Leo Janssen van Pro Hengelo vindt dat de gemeente veel meer moet weten over de gevolgen van een Hornbachvestiging voordat een beslissing wordt genomen. Vooral de leefbaarheid van de Woolder Es baart hem zorgen. Het college van B&W wilde aanvankelijk woningen bouwen op het terrein. Maar heeft daar nu van afgezien. Het raadslid wil graag weten waarom. Het college heeft de gemeenteraad niet op de hoogte gebracht van de komst van Hornbach. Dat is vreemd gelet op de controlerende rol van de gemeenteraad. Pro Hengelo vindt dat het college van B&W de bewoners vanaf nu goed moet voorlichten over de plannen met het terrein. Ook wil de partij dat de bewoners invloed krijgen op de inrichting en het gebruik.

Reacties 1

  1. Don Logan ≡ 21 aug 2013 ≡ 13:38

    Snel openen die zaak en die bewoners op de Woolder Es moeten niet lopen zeuren want ze veroorzaken zelf ook verkeersproblemen in andere delen van Hengelo en Overijssel als ze in hun middenklasser rondtuffen!!

Geef een reactie

Uw mailadres wordt nooit gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

Volg

Krijg van elk bericht een mail.

Sluit u aan: