Voorkom parkeeroverlast bij nieuw stadskantoor

Voorkom parkeeroverlast bij nieuw stadskantoorVolgend jaar wordt het nieuwe stadskantoor opgeleverd. Het Lees meer

Afvaldebat kent verliezers en winnaars

Afvaldebat kent verliezers en winnaarsHet debat over het afval in Hengelo is Lees meer

B&W zet gemeenteraad mes op keel bij verkoop Vitens

B&W zet gemeenteraad mes op keel bij verkoop VitensDe gemeente Hengelo wil cashen. Het college wil Lees meer

Wethouder Elferink (CDA) mag blijven

Wethouder Elferink (CDA) mag blijvenWethouder Marcel Elferink (CDA) kan wethouder blijven. Dit Lees meer

Hengelo laat middeninkomens in de kou staan

Hengelo laat middeninkomens in de kou staanDe inkomsten van de gemeente Hengelo zijn fors Lees meer

Gaat wethouder Elferink vertrekken?

Gaat wethouder Elferink vertrekken?Wethouder Marcel Elferink (CDA) heeft het moeilijk. ProHengelo Lees meer

Zorgverzekeraar Menzis moet op zijn tellen passen

Zorgverzekeraar Menzis moet op zijn tellen passenDe ziekenhuiszorg in Hengelo kachelt achteruit. De oorzaak Lees meer

Streep door "omgekeerd inzamelen" afval

Streep door De gemeenteraad gaat een streep halen door het Lees meer

ZGT dupe beleid zorgverzekeraar

ZGT dupe beleid zorgverzekeraarTijden veranderen. Ook voor de ziekenhuizen. Vroeger werden Lees meer

Het geduld met D66 is op

Het geduld met D66 is opHet Rabo-theater (straks Schouwburg Hengelo) blijft zelfstandig. Die Lees meer

Onwelgevallige informatie

Wiert Wiertsema (4)Column door Wiert Wiertsema

De gemeente Hengelo heeft een eigen internetpanel. Wie wil doet mee. Circa 2700 burgers vullen de vragenlijsten in. Prima dat de gemeente geld steekt in dit soort zaken. Het is nuttig om te weten wat de burgers vinden en daar rekening mee te houden. De onderzoeksrapporten zien er ook goed uit. Maar wat doet ons gemeentebestuur als de resultaten van het onderzoek hem onwelgevallig zijn? Dat bleek deze week. Dan wordt de afdeling Communicatie ingeschakeld om er toch iets van te maken. Het onderzoek ging over Bureau Hengelo. Dat zorgt voor de promotie van de gemeente. Dit bureau ziet iedere inwoner als een “ambassadeur van Hengelo”. Iemand die de sterke punten van Hengelo uitdraagt, zoals ze zelf zeggen. Nu blijkt echter dat slechts 10% van de ondervraagden zich inderdaad als een ambassadeur van onze stad ziet. De conclusie is dus dat Bureau Hengelo de plank volledig misslaat met het beeld dat Hengelo’ers hebben van hun stad.

De afdeling Communicatie maakt er iets anders van. Ze melden aan de plaatselijke pers met veel aplomb dat 10% van de deelnemers zich ambassadeur voelt van de stad en dat 27% zich ‘enigszins’ ambassadeur voelt. Magertjes, maar bij oppervlakkige lezing lijkt het nog wat. De mening van de andere Hengelo’ers blijft in het persbericht echter buiten beschouwing. Dat is merkwaardig. Want de groep Hengelo’ers die zich niet (12%) of nauwelijks (30%) ambassadeur voelt van de stad, is met 42% aanmerkelijk groter. De rest is neutraal.

Slechts weinigen blijken zich ambassadeur te voelen van de stad. Dat zegt veel over onze stad en zijn bewoners. Schamen de mensen zich een beetje dat ze Hengelo’er zijn? Ik ga het bijna denken. We mogen hopen dat de bestuurders van onze stad niet alleen persberichten lezen, maar ook kijken naar het onderliggende rapport. Er moet ontzettend veel gebeuren om van Hengelo weer een attractieve stad te maken. Dat is de boodschap die het internetpanel in feite afgaf. Mooi weer spelen helpt daarbij niet. Ogen en oren sluiten voor onwelgevallige informatie evenmin.

Geef een reactie

Uw mailadres wordt nooit gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

Volg

Krijg van elk bericht een mail.

Sluit u aan: