De gemeente Hengelo heeft een eigen internetpanel. Wie wil doet mee. Circa 2700 burgers vullen de vragenlijsten in. Prima dat de gemeente geld steekt in dit soort zaken. Het is nuttig om te weten wat de burgers vinden en daar rekening mee te houden. De onderzoeksrapporten zien er ook goed uit. Maar wat doet ons gemeentebestuur als de resultaten van het onderzoek hem onwelgevallig zijn? Dat bleek deze week. Dan wordt de afdeling Communicatie ingeschakeld om er toch iets van te maken. Het onderzoek ging over Bureau Hengelo. Dat zorgt voor de promotie van de gemeente. Dit bureau ziet iedere inwoner als een “ambassadeur van Hengelo”. Iemand die de sterke punten van Hengelo uitdraagt, zoals ze zelf zeggen. Nu blijkt echter dat slechts 10% van de ondervraagden zich inderdaad als een ambassadeur van onze stad ziet. De conclusie is dus dat Bureau Hengelo de plank volledig misslaat met het beeld dat Hengelo’ers hebben van hun stad.
De afdeling Communicatie maakt er iets anders van. Ze melden aan de plaatselijke pers met veel aplomb dat 10% van de deelnemers zich ambassadeur voelt van de stad en dat 27% zich ‘enigszins’ ambassadeur voelt. Magertjes, maar bij oppervlakkige lezing lijkt het nog wat. De mening van de andere Hengelo’ers blijft in het persbericht echter buiten beschouwing. Dat is merkwaardig. Want de groep Hengelo’ers die zich niet (12%) of nauwelijks (30%) ambassadeur voelt van de stad, is met 42% aanmerkelijk groter. De rest is neutraal.
Slechts weinigen blijken zich ambassadeur te voelen van de stad. Dat zegt veel over onze stad en zijn bewoners. Schamen de mensen zich een beetje dat ze Hengelo’er zijn? Ik ga het bijna denken. We mogen hopen dat de bestuurders van onze stad niet alleen persberichten lezen, maar ook kijken naar het onderliggende rapport. Er moet ontzettend veel gebeuren om van Hengelo weer een attractieve stad te maken. Dat is de boodschap die het internetpanel in feite afgaf. Mooi weer spelen helpt daarbij niet. Ogen en oren sluiten voor onwelgevallige informatie evenmin.
Geef een reactie