Voorkom parkeeroverlast bij nieuw stadskantoor

Voorkom parkeeroverlast bij nieuw stadskantoorVolgend jaar wordt het nieuwe stadskantoor opgeleverd. Het Lees meer

Afvaldebat kent verliezers en winnaars

Afvaldebat kent verliezers en winnaarsHet debat over het afval in Hengelo is Lees meer

B&W zet gemeenteraad mes op keel bij verkoop Vitens

B&W zet gemeenteraad mes op keel bij verkoop VitensDe gemeente Hengelo wil cashen. Het college wil Lees meer

Wethouder Elferink (CDA) mag blijven

Wethouder Elferink (CDA) mag blijvenWethouder Marcel Elferink (CDA) kan wethouder blijven. Dit Lees meer

Hengelo laat middeninkomens in de kou staan

Hengelo laat middeninkomens in de kou staanDe inkomsten van de gemeente Hengelo zijn fors Lees meer

Gaat wethouder Elferink vertrekken?

Gaat wethouder Elferink vertrekken?Wethouder Marcel Elferink (CDA) heeft het moeilijk. ProHengelo Lees meer

Zorgverzekeraar Menzis moet op zijn tellen passen

Zorgverzekeraar Menzis moet op zijn tellen passenDe ziekenhuiszorg in Hengelo kachelt achteruit. De oorzaak Lees meer

Streep door "omgekeerd inzamelen" afval

Streep door De gemeenteraad gaat een streep halen door het Lees meer

ZGT dupe beleid zorgverzekeraar

ZGT dupe beleid zorgverzekeraarTijden veranderen. Ook voor de ziekenhuizen. Vroeger werden Lees meer

Het geduld met D66 is op

Het geduld met D66 is opHet Rabo-theater (straks Schouwburg Hengelo) blijft zelfstandig. Die Lees meer

Hengelo heeft een nieuw parkeerbeleid nodig

 

In Hengelo wordt veel gemopperd op de handhavers in de binnenstad. U kent ze wel. De mannen en vrouwen in hun stoere donkerblauwe uniformen die niet aarzelen om een bon uit te delen. Ze lijken op politieagenten, maar dragen geen vuurwapens. U en ik vinden zo’n bon meestal onterecht. Die opsporingsambtenaren hebben dus heel wat te verduren. Ze gaan te voet, of crossen op hun mountainbikes door de stad om de boel in de gaten te houden.

Deze week ontving de gemeenteraad een dik pak papier. Ergens in een klein hoekje stond het: onze opsporingsambtenaren controleren jaarlijks 39.000 kentekens. En 4050 automobilisten worden op de bon geslingerd. Huh??  4050 bonnen? Dat is toch meer dan 10%? Ja, inderdaad. U leest het goed. Het betekent dat 1 op de 10 parkerende automobilisten in overtreding is en op de bon geslingerd wordt als een handhaver voorbij komt. Dat lijkt abnormaal veel. Ik ga nog even door. Onze opsporingsambtenaren werken hard. Per gewerkt uur schrijven ze bijna 2 bonnen uit. Dat is veel. Het levert de stad ruim 2 ton op per jaar. Maar bovenal: door de grote pakkans zullen U en ik altijd betalen voor het parkeren. Bestraffen van foutparkeerders lijkt dus te werken, maar werken de opsporingsambtenaren wel binnen een goed parkeersysteem? Is het wel publieksvriendelijk? Helpt het de ondernemers in de binnenstad?

Er gaan stemmen op om in Hengelo vrij parkeren in te voeren. Lokaal Hengelo is zelfs een enquête gestart om het mogelijk te maken. Die enquête gaat slecht. Minder dan 700 mensen stemden in met het voorstel. Waarschijnlijk zien de Hengeloërs niets in vrij parkeren. Zij begrijpen dat vrij parkeren betekent dat de schaarse parkeerplaatsen de hele dag bezet zullen zijn. Niet door bezoekers, maar wel door mensen die in de binnenstad wonen en werken. Vrij parkeren moet meer mensen trekken naar de binnenstad, zegt Lokaal Hengelo. Dat zal dus niet gaan gebeuren. Die mensen komen echt niet met de bus naar Hengelo! Gratis parkeren maar geen parkeerplek? Dan maar liever naar Enschede of Oldenzaal, waar je moet betalen voor je auto.

Uitnodigen tot parkeren

Ondertussen werkt Burgemeester Sander Schelberg aan een brief aan de raad. Hij gaat onderzoeken hoe het kan dat in Hengelo zo veel bekeuringen worden uitgedeeld. Dat is nuttige informatie. Want ProHengelo wil een nieuw uitnodigend parkeerbeleid, dat de ondernemers in de binnenstad daadwerkelijk ondersteunt. Dat mensen uitnodigt naar Hengelo te komen zonder hen de bonnenschrik aan te jagen. We moeten nadenken over maatregelen als een effectief verkeerscirculatieplan, een sterk verbeterde bereikbaarheid van de winkels, het instellen van blauwe zones voor kort (gratis) parkeren nabij winkels en voorzieningen. Lang parkeren in de parkeergarages moet samen met de ondernemers aantrekkelijk gemaakt worden. Om dat te realiseren en misbruik te voorkomen, is controle onmisbaar. We zullen de opsporingsambtenaren nog hard nodig hebben.

 

 

Geef een reactie

Uw mailadres wordt nooit gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

Volg

Krijg van elk bericht een mail.

Sluit u aan: