De aanleg van Vliegveld Twente brengt lusten en lasten. De lusten zijn voor Enschede. De lasten komen terecht in Hengelo (lawaaioverlast). In beide steden is de PvdA aan de macht. PvdA Hengelo is tegen het vliegveld. PvdA Enschede stelt voorwaarden. De belangrijkste: het mag de overheid geen geld kosten. Aan die voorwaarde wordt niet voldaan. Niettemin gaan via een ingenieuze constructie Enschede, de provincie Overijssel en het rijk toch meebetalen.
Geen vliegveld is exploitabel zonder een brede snelweg er naar toe. Die toekomstige weg heet ‘de Noorderval’. Die is tevens aansluiting van Enschede op de A1. Dwars door kwetsbare natuur. De weg gaat ook over Hengelo’s grondgebied. De planologische voorbereiding loopt al enkele jaren. Die voorbereiding gebeurt door Regio Twente. Normaal doet de gemeente dit zelf. De gemeente Hengelo hoeft nu niets te doen. De PvdA wethouder van Hengelo is ook regiobestuurder. Vandaar. Regio Twente heeft budget voor de nieuwe weg. Dat is bijeengebracht door de burgers van Twente. Ieder huishouden betaalt circa 40 euro per jaar meer voor de afvalverwerking dan de feitelijke kosten. Daarmee wordt ‘De agenda van Twente’ betaald. O.a. de wegenaanleg.
De gemeenteraad van Hengelo spreekt niet over de aanleg van de weg. Dat komt pas op het allerlaatste moment. Zo kan de PvdA Hengelo besluitvorming ontwijken tot na de verkiezingen van maart 2014. Als dank voor de medewerking krijgt Hengelo een andere nieuwe weg betaald. De verbinding tussen Hart van Zuid en de A35. Love baby van PvdA Hengelo. PvdA Hengelo is tegen de aanleg van het vliegveld. De PvdA Enschede stelt voorwaarden. Vliegveld Twente komt er toch.
Reacties 3
Langzaam dringt het verzet door, alleen nog niet bij de bestuurders.
Aan de haalbaarheid wordt steeds meer getwijfeld.
Zoals het de bestuurders uitkomt waait hun jasje. Zorg – wat is belangrijker dan zorg? – wordt gecentraliseerd op minder plekken > waarmee arbeidsplaatsen verdwijnen die mij inziens veel meer gewenst zijn dan die op een of ander overbodig vliegveld > en ineens geven onderzoeken (die net zo schimmig en beïnvloed lijken als die voor het ziekenhuisbeleid) aan dat er ruimte is voor nog een vliegveld?? Dit loopt zo mank als een ezel met drie benen. Waarom toch, wie kan mij dit uitleggen?
Is er al uitspraak gedaan van de Europese Commissie omtrent aanbestedingsprocedure en de staatsteun aan het vliegveld? Zolang deze uitspraken er niet zijn kan je wel de nodige voorbereidingen treffen maar kan je niets doen 😉
Geef een reactie