De fractie van de PvdA in de gemeenteraad steunt Pro Hengelo in zijn verzet tegen het vervangen van de telefonische meldlijn door een digitaal formulier op de website van de gemeente. Via deze lijn kunnen inwoners problemen in de openbare ruimte aanmelden, zoals vervuiling, verzakkingen in het wegdek of kapotte lantaarnpalen. Het afschaffen van de meldlijn komt door een bezuiniging die de gemeenteraad heeft aangenomen. Het Seniorenplatform verzette zich als eerste tegen de afschaffing. Uit onderzoek blijkt dat veel ouderen (circa 5500 personen in Hengelo) geen gebruik kunnen maken van het internet.
Leo Janssen van Pro stelde er vragen over in de gemeenteraad. De PvdA heeft nu zijn steun aan de bezuiniging ingetrokken en gaat bekijken hoe de meldlijn kan blijven bestaan. De partij wil onderzoeken of handhaving van de meldlijn kan met hulp van vrijwilligers. Oeps, denken wij hier op de redactie. Is een verband met de verklaring van de burgemeester in de gemeenteraad? Die zei in februari dat het Ouderenplatform mogelijk ‘hand en spandiensten’ kan verrichten bij het aanmelden van klachten. Wij schrokken daarvan. Nog steeds kunnen we niet geloven dat ouderen straks gevraagd wordt om zelf de meldlijn te gaan bemensen. Dat is onze positieve inborst moet U maar denken, die willen we graag vasthouden. Tot het tegendeel bewezen is. We houden U op de hoogte van het antwoord van het college van B&W aan de PvdA fractie.
Geef een reactie