Nieuwsanalyse door Wiert Wiertsema
De aanleg van Vliegveld Twente brengt lusten en lasten. De lusten zijn voor Enschede. De lasten komen terecht in Hengelo (lawaaioverlast). In beide steden is de PvdA aan de macht. PvdA Hengelo is tegen het vliegveld. PvdA Enschede stelt voorwaarden. De belangrijkste: het mag de overheid geen geld kosten. Aan die voorwaarde wordt niet voldaan. Niettemin gaan via een ingenieuze constructie Enschede, de provincie Overijssel en het rijk toch meebetalen. Geen vliegveld is exploitabel zonder een brede snelweg er naar toe. Die toekomstige weg heet ‘de Noorderval’. Dwars door kwetsbare natuur.
De weg gaat ook over Hengelo’s grondgebied. De planologische voorbereiding loopt al enkele jaren. Die voorbereiding gebeurt door Regio Twente. Normaal doet de gemeente dit zelf. De gemeente Hengelo hoeft nu niets te doen. De PvdA wethouder van Hengelo is ook regiobestuurder. Regio Twente heeft budget voor de nieuwe weg. Dat is bijeengebracht door de burgers van Twente. Ieder huishouden betaalt circa 40 euro per jaar meer voor de afvalverwerking dan de feitelijke kosten. Daarmee wordt ‘De agenda van Twente’ betaald. O.a. de wegenaanleg. De gemeenteraad van Hengelo spreekt niet over de aanleg van de weg. Dat komt pas op het allerlaatste moment. Zo kan de PvdA Hengelo besluitvorming ontwijken tot na de verkiezingen van maart 2014. Als dank voor de medewerking krijgt Hengelo een andere nieuwe weg betaald. De verbinding tussen Hart van Zuid en de A35. Love baby van PvdA Hengelo. PvdA Hengelo is tegen de aanleg van het vliegveld. De PvdA Enschede stelt voorwaarden. Vliegveld Twente komt er toch.
Reacties 6
Was al in november 2009 bekend dat het vliegveld er kwam dus jullie lopen weer eens achter net zoals de rest van de gemeenteraad.Wat betreft de weg.Je loopt toch ook niet te zeuren en zanikken over” overheidssteun” als het gaat om A1 verbreden, parkeerplaats Metropool of een weg om een industrieterrein of woonwijk te ontsluiten!!!
Al een heel oude discussie.
Vooral in economisch slechte tijden kan het vliegveld een inpuls zijn voor de economie. Op lange termein waarschijnlijk een zeperd. Net over de grens ligt een geweldige luchthaven.
Ja Rob maar dat vliegveld kan niet door de Nederlandse defensie gebuikt worden!!
In Maastricht komt men terug op exploitatie.
De provincie Limburg steekt 4,5 miljoen euro in de luchthaven Maastricht Aachen Airport. De luchthaven heeft dat geld nodig om een faillissement voorlopig te voorkomen, zegt de provincie.
Maastricht Aachen Airport zit in grote financiële moeilijkheden en zou zonder hulp deze zomer failliet gaan.
Gelukkig is dit megalomane idee van de baan
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=183019&cat=1
Geef een reactie