Analyse van het nieuws door Frank Peters
8 augustus 2013 — Begin april was ik bij een bijeenkomst in het Rabotheater. Een avond georganiseerd door de Rabobank met als gastspreker Professor Cor Molenaar. Expert op het gebied van binnensteden en de ontwikkeling van winkelgebieden. Conclusie: geweldig inspirerend en heel veel goede ideeën over het nieuwe winkelen. Later kreeg iedereen een uitnodiging van de Rabobank. Heeft U interesse om verder te praten op een vervolgbijeenkomst? Fijn dat de Rabobank in een tijd waarin ondernemen moeilijk is, met een initiatief komt waaruit nieuwe samenwerking kan ontstaan. Wat schetst mijn verbazing? Het gaat niet door omdat er te weinig aanmeldingen zijn…
Internetwinkels draaien uitstekend. Meer omzet en meer winst in 2012. Met de fysieke winkels gebeurt het omgekeerde. Deze week bleek dat onomstotelijk uit de omzetcijfers en de behaalde winst. Ook in Hengelo. De Rabobank biedt workshops aan om winkeliers te leren hoe zij de concurrentie met de internetwinkels kunnen aangaan. Geen belangstelling. Ik begrijp niet waarom winkeliers deze kans niet pakken. Op de eerste avond werd gesproken over apps, internet in de winkel, nieuwe presentaties, een bezorgservice per straat, het met elkaar verbinden van website en winkel, etc. Deze initiatieven hadden op deze avond uitgewerkt kunnen worden. Misschien zelfs uitgerold kunnen worden onder de winkeliers. En wellicht had de Rabobank ook een duit in het zakje kunnen doen.
Nu blijft iedereen op zijn eigen eilandje en doet zijn eigen ding. Iedereen op een na. De initiator van “Hart voor de stad” Kees Schafrat. Hij heeft eigenhandig een marketing campagne opgezet waarbij zich tientallen ondernemers hebben aangesloten. Het zou mooi zijn als dit soort campagnes een breder draagvlak krijgen en als springplank dienen voor andere initiatieven.
Reacties 1
“winkeliers laten het liggen”. Beter kop is: miserabele Hengelose jaren 50 kruideniers laten het liggen.
Geef een reactie